ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

گسترش ویروس آنفلوانزا در کشور | ویروس آنفلوانزا در راس ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی، قرار دارد

  • کد خبر: ۱۹۰۶۷۳
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
گسترش ویروس آنفلوانزا در کشور | ویروس آنفلوانزا در راس ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی، قرار دارد
هر چند که شیوع بیماری‌های تنفسی در تمام ایام سال دور از انتظار نیست؛ اما همواره در فصول سرد سال این شیوع با روندی افزایشی همراه است؛ چراکه علاوه بر سرماخوردگی عادی، معمولا پیک بروز آنفلوآنزا نیز از پاییز آغاز شده و تا اواخر زمستان ادامه خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، آنفلوانزا یک بیماری ناشی از ویروس‌های آنفلوآنزا است که باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و نیز انسان می‌شود. آنفلوانزای انسانی بیماری به‌شدت واگیرداری است که معمولا به وسیله سرفه و عطسه فرد بیمار منتشر می‌شود و با بیماری سرماخوردگی متفاوت است.

آنفلوآنزا با بیماری سرماخوردگی متفاوت است؛ آنفلوآنزا و سرماخوردگی هر دو بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی هستند، اما توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. آنفلوانزا به دلیل آلودگی همه قسمت‌های سیستم تنفسی به ویروس ایجاد می‌شود. سیستم تنفسی درگیر در آنفلوانزا شامل بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه است.

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ویروس سرماخوردگی نیز اغلب باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی می‌شود که شامل بینی و گلو است. اهمیت آنفلوانزا در سرعت انتشار بیماری، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن است. آنفلوانزا نسبت به سرماخوردگی باعث ایجاد حالات بسیار شدیدتر بیماری می‌شود. آنفلوانزا باعث ایجاد علائمی نظیر تب بالا، بدن درد، خستگی و علائمی است که به ندرت در سرماخوردگی مشاهده می‌شود.

در حال حاضر مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری و دفع کردن شدت آن انجام واکسیناسیون به‌ویژه در گروه‌های پرخطر و همچنین رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر ویروس آنفلوانزا با ۳۴.۲ درصد در راس ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی، قرار دارد.

به دنبال اعلام این مرکز؛ دیده‌وری مولتی پلکس دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت پوشش استان تهران از مرداد ماه سال جاری به منظور رصد و پایش ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی آغاز شد و در مهرماه، تعداد ۱۰۲ نمونه از نظر ۲۱ ویروس، تحت آزمایش قرار گرفت.

بر اساس این گزارش نتایج نشان دهنده این است که ویروس آنفلوانزا با ۳۴.۲ درصد (آنفلوانزای نوع A با ۳۱.۴ درصد و آنفلوانزای نوع B با ۲.۸) در راس ویروس‌های در گردش قرار دارد و پس از آن، ویروس کووید۱۹ با ۳۰ درصد و سپس رینوویروس با ۲۰ درصد در رتبه سوم قرار دارند.

پیش از این نیز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ایسنا اعلام کرده بود که احتمالا اولین پیک شیوع آنفلوآنزا در کشور اوایل تا اواسط آبان ماه رخ خواهد داد. همچنین مدتی پیش از این دکتر فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز درباره وضعیت بروز آنفلوآنزا در کشور طی سال جاری به ایسنا گفته بود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال موارد آنفلوآنزا افزایشی باشد، زیرا با کاهش موارد کرونا دیگر ویروس غالب آنفلوآنزا خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین درباره سویه‌های در گردش کرونا در ایران به ایسنا گفته بود: اکنون سویه‌های مختلف اومیکرون شامل ۲۰ زیرسویه با شیوع بالاتر XBB در گردش است و سویه جدیدی در کشور شناسایی نشده است.

در این میان و بنابر اعلام وزارت بهداشت، آخرین وضعیت بررسی و رصد کرونا در کشور (از یکشنبه هفته گذشته تا ۲۹ مهرماه سال جاری) روند ابتلا به کرونا نسبت به هفته قبل کاهشی بوده است.

تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه از علائم بیماری آنفلوآنزا است. سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد، ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از دو تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند. دفع ویروس معمولا بین سه تا پنج روز بعد از بروز نشانه‌های بیماری و در کودکان تا هفت روز ادامه خواهد داشت.

افراد در صورت ابتلا به آنفلوانزا بهتر است در منزل بمانند و تا زمانی که تبشان قطع نشده از منزل بیرون نیایند. معمولا یک روز پس از قطع تب، بیماری قابل سرایت نیست و افراد می‌توانند به کار خود بازگردند. ماندن در خانه و استراحت نه تنها مانع از انتشار ویروس می‌شود بلکه به فرد کمک می‌کند سریع‌تر بهبود یابد.

با توجه به اینکه عامل بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی ویروس است، آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری روی این بیماری‌ها ندارند. اگر بیماری شروع به بهبود کرده، ولی ناگهان مجدداً عود کند احتمالا فرد دچار عفونت باکتریایی شده است. در این هنگام باید با مراجعه به پزشک در صورت نیاز برای درمان عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک مصرف کند.

بروز علائمی همچون مشکل و سختی در نفس کشیدن، تب پایدار، استفراغ، بلع دردناک، سرفه و سردرد پایدار ممکن است بیانگر مشکلات جدی مانند پنومونی باشد؛ بنابراین در صورت بروز این علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

ویروس آنفلوانزا می‌تواند باعث عفونت ریه‌ها شده و مشکلی جدی مثل پنومونی ایجاد کند از این رو افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، سالمندان، خانم‌های باردار، نوزادان و کسانی که به بیماری‌های مزمن دچار هستند بیش از سایرین در معرض عوارض خطرناک ناشی از آنفلوانزا قرار دارند.

گسترش ویروس آنفلوانزا در کشور | ویروس آنفلوانزا در راس ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی، قرار دارد

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->